Адзіныя дні інфармавання

2021

Канстытуцыя Рэспублікі Беларусь-палітыка-прававы падмурак адзінства народа і яго сацыяльнай абароненасці

Канстытуцыя Рэспублікі Беларусь – палітыка-прававы падмурак адзінства народа і яго сацыяльнай абароненасці

матэрыялы падрыхтаваны
Акадэміяй кіравання пры Прэзідэнце Рэспублікі Беларусь
на аснове матэрыялаў Міністэрства аховы здароўя Рэспублікі  Беларусь, Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь, Міністэрства адукацыі Рэспублікі » Беларусь, БелТА « "СБ. Беларусь сёння",»Беларуская думка "


Сёння Беларусь выходзіць на новы этап свайго гістарычнага развіцця. Мадэрнізацыя беларускага грамадства, новыя патрэбы людзей, неабходнасць абнаўлення палітычнай сістэмы-гэта аб'ектыўныя перадумовы таго, чаму наспела неабходнасць змены Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь.

Мы, суверэнная беларуская нацыя, упершыню сталі свабоднымі на нашай зямлі і атрымалі ўнікальную магчымасць будаваць сваю будучыню. І цяпер настаў час зрабіць чарговы крок – стратэгічны для далейшага развіцця нашай краіны.

Кіраўнік дзяржавы А. Р. Лукашэнка на сустрэчы з рабочай групай па дапрацоўцы праекта новай канстытуцыі, якая адбылася 21 кастрычніка 2021 года, падкрэсліў, што«новы праект Канстытуцыі павінен распрацоўвацца з улікам канструктыўных меркаванняў беларускіх грамадзян».але немагчыма выказаць канструктыўнае меркаванне без дасведчанасці аб прадмеце абмеркавання.

У бліжэйшы час падрыхтаваны праект Асноўнага закона будзе вынесены на ўсенароднае абмеркаванне. Кожны з нас зможа стаць удзельнікам канстытуцыйнага стваральнага працэсу, а гэта значыць – творцам агульнай будучыні, будучыні беларускага народа.
 
Гісторыя Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь
У кантэксце кардынальных пераўтварэнняў пачатку 1990-х гг.Канстытуцыя БССР 1978 г. ператварылася ў архаічны дакумент і патрабавала кардынальнай перапрацоўкі.

гісторыя падрыхтоўкі і прыняцця Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь 1994 года заслугоўвае асаблівай увагі. У рамках спецыяльна створанай Канстытуцыйнай камісіі былі ўтвораны дзве рабочыя групы, якія рыхтавалі альтэрнатыўныя праекты. Пасля іх падрыхтоўкі на сумесным пасяджэнні рабочых груп было вырашана прапанаваць Вярхоўнаму Савету адзіны тэкст дакумента.

Варта адзначыць, што, па сутнасці, праект Асноўнага закона быў ужо гатовы да сярэдзіны 1991 г.аднак палітычная барацьба паміж сіламі, якія маюць свае мэты, прывяла да таго, што праца над новай канстытуцыяй прасоўвалася складана і павольна. Каменем перапоны стала ключавое пытанне: Якой быць маладой незалежнай Рэспубліцы-прэзідэнцкай або парламенцкай?

У выніку быў прыняты кампрамісны варыянт: увядзенне інстытута прэзідэнцтва з захаваннем шырокіх паўнамоцтваў Вярхоўнага Савета.

Гістарычнае рашэнне-прыняцце новай Канстытуцыі адбылося 15 сакавіка 1994 года і з тых часоў гэты дзень з'яўляецца дзяржаўным святам.

Даведачна.

пры канстытуцыйным кворуме галасавання і прыняцця рашэння (231 дэпутат) за прыняцце Канстытуцыі прагаласавалі 236 дэпутатаў, супраць – 6, устрымаліся – 8, не галасавала – 57.

Канстытуцыя Рэспублікі Беларусь, якая ўступіла ў сілу, фактычна падвяла вынік працэсам фарміравання незалежнай беларускай дзяржавы на новай сацыяльна-эканамічнай аснове, замацавала арыенціры грамадскага развіцця, вызначыла яго перспектывы.

Канстытуцыя засноўвала і замацоўвала асноватворныя пачатку арганізацыі і развіцця грамадства і дзяржавы, юрыдычна аформіла найважнейшыя дзяржаўныя інстытуты, замацавала падзел уладаў у дзяржаве на заканадаўчую, выканаўчую і судовую.

упершыню ў Беларусі быў уведзены інстытут прэзідэнцтва. Тады, на пераломным этапе развіцця краіны, беларускае грамадства як ніколі мела патрэбу ў моцным Прэзідэнце-нацыянальным лідары, здольным кансалідаваць грамадзян і максімальна эфектыўна забяспечыць дасягненне стратэгічных мэтаў у сацыяльна-эканамічнай і палітычнай сферах. І беларусы яго здабылі.

10 ліпеня 1994 года прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь быў абраны народны дэпутат Беларусі А.Р. Лукашэнка. У другім туры яго падтрымалі 80,3% грамадзян, якія прынялі ўдзел у галасаванні.

Аднак нягледзячы на тое, што прэзідэнт з'яўляўся кіраўніком беларускай дзяржавы і кіраўніком выканаўчай улады, вядучая роля ў краіне па-ранейшаму належала парламенту.

Канстытуцыя 1994 года па сваёй сутнасці была антыкрызіснай, аднак не магла ў поўнай меры забяспечыць паступальнае і паспяховае развіццё маладой беларускай дзяржавы. Гэта і абумовіла ўнясенне ў яе змяненняў у два наступных года. Пры гэтым важна, што ўсе змены ў асноўны Закон уносіліся Кіраўніком беларускай дзяржавы не аднаасобна, а нязменна раячыся з гэтай нагоды з народам.

 
канстытуцыйныя рэферэндумы ў Беларусі
(14 мая 1995 г., 24 лістапада 1996 г. і 17 кастрычніка 2004 г.)

У суверэннай Беларусі механізм прамога савета ўлады з народам па важнейшых пытаннях развіцця грамадства-канстытуцыйны рэферэндум-быў выкарыстаны тройчы: у 1995, 1996 і 2004 гг.

першы за гады незалежнасці рэферэндум у гісторыі нашай краіны быў праведзены 14 мая 1995 года. Кіраўнік дзяржавы а. р. Лукашэнка прадставіў на суд народа канкрэтныя, жыццёва важныя для краіны ініцыятывы: аб наданні рускай мове, нароўні з беларускай, статусу дзяржаўнай; аб змяненні дзяржаўнай сімволікі; аб падтрымцы дзеянняў Прэзідэнта, накіраваных на эканамічную інтэграцыю з Расійскай Федэрацыяй; аб неабходнасці ўнясення змяненняў у Канстытуцыю, якія прадугледжваюць магчымасць датэрміновага спынення паўнамоцтваў Вярхоўнага Савета прэзідэнтам у выпадках сістэматычнага або грубага парушэння Канстытуцыі.

У ходзе ўсенароднага галасавання 14 мая 1995 г. ініцыятывы кіраўніка дзяржавы атрымалі шырокую падтрымку грамадства. Вынікі плебісцыту змянілі шэраг канстытуцыйных нормаў.

Даведачна.

у галасаванні на рэспубліканскім рэферэндуме прынялі ўдзел 64,8% грамадзян, якія мелі на гэта права. За наданне рускай мове роўнага статусу з беларускай прагаласавалі 83,3% выбаршчыкаў, за ўсталяванне новых Дзяржаўнага сцяга і Дзяржаўнага герба  - 75,1%. Дзеянні прэзідэнта, накіраваныя на эканамічную інтэграцыю з Расіяй, падтрымалі 83,3% грамадзян, а ўнясенне змяненняў у дзеючую Канстытуцыю – 77,7%.

Наступныя спробы прэзідэнцкай улады ўзяць грамадска-палітычную сітуацыю пад кантроль і вывесці краіну з крызісу натыкнуліся на супраціў парламенцкай фракцыі Беларускага Народнага Фронту і якія далучыліся да яе дэпутатаў. Дасягнуты ў 1994 & nbsp;г. элітамі краіны кампраміс выліўся ў востры канстытуцыйны крызіс.

палітычная і эканамічная стабільнасць у краіне апынулася пад пагрозай. Нормы беларускай Канстытуцыі 1994 г. не забяспечвалі дастатковы баланс інтарэсаў галін улады.

Для выхаду з гэтай сітуацыі ў жніўні 1996 года Лукашэнка прапанаваў правесці рэферэндум па ўнясенні змяненняў і дапаўненняў у Канстытуцыю, якія ператвараюць рэспубліку з парламенцка-прэзідэнцкай у прэзідэнцкую. Вярхоўны Савет ідэю рэферэндуму падтрымаў, але пры гэтым дэпутаты вырашылі вынесці на народнае абмеркаванне пытанне аб скасаванні пасады прэзідэнта і ператварэнні Рэспублікі ў парламенцкую.

Такім чынам, на другі рэспубліканскі рэферэндум былі вынесеныя два праекты абноўленай Канстытуцыі. Пытанняў, ініцыяваных Прэзідэнтам, было чатыры: аб унясенні змяненняў і дапаўненняў у Канстытуцыю (прапанаваных Прэзідэнтам); аб пераносе Дня Незалежнасці на 3 ліпеня; аб увядзенні свабоднай, без абмежаванняў, куплі-продажу зямель сельскагаспадарчага прызначэння; аб адмене смяротнага пакарання.

У выніку галасавання 24 лістапада 1996 г. праект Канстытуцыі, прапанаваны прэзідэнтам Рэспублікі Беларусь А. Р. Лукашэнкам, падтрымалі 70,45% ад агульнай колькасці выбаршчыкаў, праект Вярхоўнага Савета-толькі 7,9% ад агульнай колькасці выбаршчыкаў.

Даведачна.

у галасаванні на рэспубліканскім рэферэндуме прынялі ўдзел 84,14% грамадзян, унесеных у спісы для галасавання. За адабрэнне пытання аб пераносе Дня Незалежнасці на 3 ліпеня прагаласавалі 88,18% грамадзян, за прыняцце прапанаванай А. Р. Лукашэнкам новай рэдакцыі Канстытуцыі-70,45%, супраць адабрэння пытання " ці выступаеце вы за свабодную, без абмежаванняў, куплю і продаж зямлі?"прагаласавалі 82,88%, супраць адмены смяротнага пакарання-80,44%.

Новая Канстытуцыя ўвабрала ў сябе ключавыя палажэнні Усеагульнай дэкларацыі правоў чалавека, міжнародныя пакты ААН аб грамадзянскіх, палітычных, эканамічных, сацыяльных і культурных правах. Унесеныя змены дазволілі забяспечыць эфектыўную дзейнасць усіх галін улады ў інтарэсах беларускага народа.

Чарговыя змены ў Канстытуцыю былі прынятыя па выніках рэферэндуму 17 кастрычніка 2004 г., таксама праведзенага па ініцыятыве Прэзідэнта. На народны суд быў вынесены адзіны пункт:

аб магчымасці прадастаўлення Кіраўніку дзяржавы права ўдзельнічаць у якасці кандыдата ў Прэзідэнты Рэспублікі Беларусь у чарговых выбарах Прэзідэнта і адмены абмежаванняў на колькасць тэрмінаў перавыбрання на дадзеную пасаду для адной і той жа асобы. Па выніках рэферэндуму беларускі народ зноў падтрымаў прапанову лідара.

Даведачна.

Месяц:  Снежань